Multi-Level Marketing: nej tak

På de sociale medier, og på nettet generelt, er det svært at undgå folk der prøver at sælge produkter eller rekruttere én til Multi-Level Marketing firmaer, også kaldet Network Marketing. Det er firmaer som benytter sig af direkte salg gennem “distributører”. Disse individer prøver at sælge produkterne til deres venner, familie og andre de får kontakt til gennem de sociale medier. Hvis du er ude for, at nogen prøver at rekruttere dig til at sælge gennem disse firmaer, så læs venligst modargumenterne nedenfor først.

Argument #1: Indkomstmulighederne ved Multi-Level Marketing er yderst begrænsede

Multi-level marketing indkomst

Hvis du er stødt på nogen der har forsøgt at rekruttere dig til en af disse firmaer, har du måske hørt dem fortælle om indkomstmulighederne. Mange vil fortælle at mulighederne er uendelige. De siger at du selv bestemmer hvor meget du tjener: jo mere du arbejder jo mere vil du tjene. Her er det dog vigtigt at nævne, at langt de fleste tjener næsten ingenting. Hvis du kigger på firmaernes “income disclosure statements” kan du se hvor stor en procentdel af distributørerne der tjener “gode” penge. Spoiler: det er en meget lille procentdel, og derfor er det for de fleste en dårlig finansiel beslutning.

Argument #2: Multi-Level Marketing minder om pyramidespil

pyramidespil

Disse firmaer bliver gang på gang beskyldt for at være en legaliseret form for pyramidespil. De få, der ender med at tjene gode penge, er langt oppe i “pyramiden” og har rigtig mange under sig. Et pyramidespil er kendetegnet ved, at man gang på gang tilføjer folk til ens team mod at de betaler et beløb. De skal så igen rekruttere andre efter samme princip – osv. Denne form for forretning er ulovlig, og nogle mener at den eneste forskel mellem Multi-Level Marketing og pyramidespil, er tilstedeværelsen af produkter. Det er altså en måde at legalisere denne pyramidelignende struktur.

Argument #3: Men hvis der er reelle produkter, hvad er så problemet?

Multi-level marketing produkter

Produkterne i sig selv er problemet i mange tilfælde. For det første er det typisk produkter i meget overfyldte markeder, som f.eks. kosmetik, hudpleje, kosttilskud og lignende. Desuden er produkterne typisk prissat alt for dyrt. Eftersom der er en lang “kæde” af distributører, der får en del af prisen når et produkt bliver solgt, er denne salgskanal altså super dyr. Produkterne kan altså i de fleste tilfælde ikke konkurrere med resten af markedet. Det er endnu et tegn på, at disse produkter kun eksisterer for at legalisere forretningsmodellen.

Argument #4: En lang række Multi-Level Marketing firmaer har problemer med loven i mange lande

multi level marketing

Mange Multi-Level Marketing firmaer har hjemme i USA. Mange af de store spillere har haft problemer med Federal Trade Commission som overvåger fri konkurrence unfair forretningsmodeller. Firmaerne bliver gang på gang beskyldt for at bryde loven: distributører der overdriver indtjeningsmuligheder og produkter der bliver markedsført ulovligt. I denne PDF kan du læse hvad Forbrugerombudsmanden i Danmark har at sige om denne type forretning i en dansk kontekst.

Argument #5: Du er IKKE din egen arbejdsgiver

arbejdsgiver

De der prøver at rekruttere deres venner og familie (og andre) til denne denne type “mulighed”, vil typisk bruge argumentet, at det er vejen mod finansiel frihed og muligheden for at være sin egen chef. Det er dog værd at notere sig, at det på ingen måde er tilfældet. Som distributør har man ingen indflydelse på produkterne eller indkomstmulighederne. Man bliver betalt efter et skema, og priserne på produkterne er fastsat. Det er derfor ikke mere end en glorificeret salgsstilling på 100% provision, hvor man kun tjener gode penge, hvis man rekruttere andre til at gøre det samme i en uendelighed.

Det vil altid være svært at starte fra “scratch” med et projekt der indebærer salg, men tallene lyver ikke. For langt de fleste er Multi-Level Marketing ikke en god investering, hverken hvad angår tid eller penge.